Kerst, O&N, Great Ocean Road, Outback and las days - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Amanda Kempenaar - WaarBenJij.nu Kerst, O&N, Great Ocean Road, Outback and las days - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Amanda Kempenaar - WaarBenJij.nu

Kerst, O&N, Great Ocean Road, Outback and las days

Blijf op de hoogte en volg Amanda

02 Februari 2014 | Australië, Brisbane

Dag lieve waarbenjij.nu lezers,

Na een goede vlucht ben ik 20 december aangekomen in Brisbane. Eerste kerstdag wilde we in Sydney zijn en zijn daarom de volgende dag weer uit Brisbane vertrokken, naar Byron Bay en de zelfde dag nog naar Port Marquarie, hier verbleven we 3 dagen. In port Marquarie zaten we op een camping in een huisje Hanneke en ik, veel uitgerust en dagje naar een hospital geweest voor koala's. Wel hebben we in port Marquarie 2 super aardige meiden ontmoet, Milou uit leiden en Doreth uit Woerden, de klik was er gelijk. We hadden besloten om met z'n vieren kerst te vieren in Sydney.

25 december, eerste kerstdag vertrokken we met de greyhound bus naar Sydney, was nog 6uur met de bus. Toevallig stonden we met nog 5 andere Nederlands te wachten op de bus. In de middag kwamen we aan in Sydney en wat denken jullie? Regen regen regen... Waarom?? Ik wil zon op eerste kerstdag. Snel hostel opgezocht en toen naar Doreth en Milou gegaan om met z'n vieren te gaan dineren en in de avond naar de kerk. 2de kerstdag zijn we met z'n vieren gaan shoppen, was boxingday, dit houdt in dat alles echt bijna voor de helft is. De rest van de dagen zijn we met z'n vieren opgetrokken, we zijn 2 dagen naar Manly geweest, naar een markt (Glebe point road) en gereden in de pup op bus (bus die ons rondleidt door de stad). 30 december had ik met Leen Slof en Chiel Konings afgesproken om wat te drinken, 2 jongens uit Ter-Aar. Ook ben ik met een hele groep bekende uit eten geweest om het jaar gezellig af te sluiten. (O.a met Hanneke, Tamara, Milou, Doreth, Annemarie, Sharon en nog 5 andere meiden en 1 jongen).

31 december, oudjaarsdag. Dit zou een hele lange dag worden en dat was het ook. Om 7uur hadden we met Doreth, Milou en Linda (Linda heb ik een dag te voor ontmoet bij de stoplichten in Sydney, ik vroeg "ben je Nederlanders?" en dat was ze nog ook, gelijk een klik en ze had wel zin om met ons mee oud en nieuw te vieren) afgesproken om naar Botanic garden te gaan. Toen we aankwamen stond er een mega lang rij voor de ingang, allemaal Aziaten die er hebben overnacht om de beste plek te veroveren. Wij sloten netjes aan in de rij en zijn gaan zitten en verder gaan rusten, het was al zo warm. Later kwamen Ronnie PSV, Marcel, Esmee en Stans nog (zij waren ook van Australiën backpackers, zaten in de zelfde reisgroep als mij). Na 3uur wachten kwam er eindelijk beweging in de rij, in de middag kwamen we pas aan in Botanic garden, we hadden en redelijke goede plek. Je zat wel opgepropt, maar je moet er iets voor over hebben. We hebben deze middag gezellig geklets, kaart spelletjes gedaan, gegeten en gedronken met elkaar. Om 21:00uur was er kinderen vuurwerk, de sfeer kwam er toen al aardig in. Om half elf was er ook nog vuurwerk. En dan wachten tot 00:00uur. Eindelijk was het zover, iedereen ging staan, het was heel druk in het park, dus je moest echt op je tenen staan. Aftellen dan maar 5, 4,3,2... 1, wauw wat was de opening mooi, geweldig, we waren zo onder de indruk dat we elkaar vergaten nieuw jaar te wensen. Na 12 minuten was het vuurwerk voorbij en wat denk je, iedereen pakt zijn kleedje en zijn tas en foetsie.. Ik dacht heb ik hier nou opgewacht, 17uur lang wachten voor 12 minuten voorwerk? Wij hebben ook maar onze spullen gepakt en zijn naar huis gegaan. Maar ik heb wel echt een geweldige dag gehad. De volgende dag ging ik naar naar Bondi beach met Hanneke Milou Doreth en Linda voor de nieuwjaarsduik, gave ervaring. In de avond gingen Hanneke en ik met de greyhound bus mee naar Melbourne. In Melbourne had ik afgesproken met Eloy van Rijn. Eloy is 2 weken eerder dan mij vertrokken en onze moeders zijn collega's, dus wel even leuk om af te spreken.

4 tot 7 januari heb ik met Hanneke Tamara en Annemarie bij Sharon (vriendin van Annemarie en woont in Melbourne) geslapen. We hebben bij haar gerelaxed, gebbqed bij Sharon dr ouders, haar vader werd 50 en wij waren ook uitgenodigd. films gekeken, even de administratie op orde gebracht, ook wel eens nodig en zijn we avondje naar het casino geweest.

Van 7 tot 13 januari heb ik de great ocean road gedaan met Hanneke Tamara Annemarie en Charlotte (oud studie genootje van Tamara), normaal gesproken kan je dit binnen een dag doen, maar wij doen het lekker rustig aan. We hadden met z'n 5en een auto gehuurd om deze road trip te doen. We hebben in deze dagen de 12 apostels gezien, mount williams beklommen en geluncht, gekampeerd in Grampians, douchen onder kraantje, jaja leven van backpackers gaat niet altijd over rozen, McKenzie falls, seal colonie, zonsondergang in Kingston en Bleu Lake gezien en eindigde in Adeleide met Tamara en Charlotte. Waren fantastische dagen. Na deze road trip nam ik na 4 maanden samen reizen afscheid van Hanneke, zij ging weer terug naar Nederland.

Tamara en ik hadden samen een auto gehuurd in Adelaide voor the outback, 14 januari ging onze outback avontuur van start. We zijn via port pirie en port augusta zo the outback ingegaan. Het was totaal 16uur rijden. De eerste nacht sliepen we langs de weg in de auto en de 2de nacht sliepen we in het dorpje Cooper Pedy, we sliepen in een ondergrondse hostel. Oh wat was dat heerlijk, het was namelijk 44 graden en in onze slaapkamer lekker koel, we hebben deze nacht even goed bijgeslapen. Eenmaal in Alice Springs hebben we een camping opgezocht. Alice spring vond ik persoonlijk geen leuke stad, heel veel aboriginals die graag op straat hangen en een ondraagbare geur bij hun dragen. Helaas was het qua weer wel even anders dan dat we dachten, 24 graden en af en toe regen, maar dit heeft de sfeer zeker niet verpest. Tamara en ik hadden een tour voor 3 dagen geboekt. We zaten in een klein groepje, 3 mensen uit England, 1 jongen uit Duitsland en 1 vrouw uit Japan, door deze kleine groep maakte het de groep een sterke band, het was erg gezellig met elkaar. In deze 3 dagen hebben we Uluru gezien, Kata-Tjuta en Kings Canyon. Het waren drie ontzettende mooie zware dagen, wat is the outback toch bijzonder mooi.

Terug in de Adelaide hebben we de auto omgeruild en zijn we via de Great Ocean road weer naar Melbourne gereden en had ik afgesproken met Els van Rijn en haar man(moeder van Eloy en collega van mijn moeder), het was een kort bezoekje helaas maar Els nog heel erg bedankt voor de overheerlijke speculaas! Hierna reden we naar de broer van Annemarie Pieter en bij haar schoonzus Anne, hier sliepen we een nachtje. De volgende dag was Australian Day. Tamara, Annemarie en ik zijn daar heen gegaan. Australian day was niet wat we verwachten en zijn toen Australian open(tennis) gaan kijken, ik wilde dit heel graag zien. We hadden afgesproken met Ronnie Japanner in het casino, hier hadden ze een sport cafe, later op de avond kwam ook Pieter nog even een drankje mee doen. Deze nacht sliepen we in studentenhuis in Melbourne, hier woonde Tamara voorheen.

Na een heerlijke nacht hebben Tamara en ik de auto weer gepakt. We hadden beloofd om bij Pieter en Anne poffertjes te eten op de markt, (zij verkopen poffertjes/mini pancaks op markten in Australië), dus zogezegd zo gedaan. De poffertjes waren erg lekker, nogmaals bedankt Pieter en Anne. Hierna zijn we doorgereden naar Sydney, Port Marquarie, Byron Bay en Melbourne.

De laatste week in Australië bestond uit veel rijden, zoveel mogelijk gratis overnachtingen en een heleboel naalden, de laatste vaccinaties voor Azië.

Vandaag zijn Tamara en ik naar een Koala park geweest. We hadden al koala's genoeg gezien, maar wilde onze laatste dag traditioneel afsluiten. Het was een leuke middag.

Helaas zijn de laatste uurtjes in het mooie Australië aangebroken. Wat is de tijd toch snel gegaan. Ik heb een ongelofelijk bijzondere mooie tijd gehad in Australië. Op dit moment zit ik op het Airport van Brisbane te wachten op het vliegtuig, klaar voor mijn volgende reis, Azië.

Ik hoop tot mijn volgende reis verslag.

Take care,
With love, Amanda.